fredag 18 mars 2011

Språkresa till Sicilien 2011 - dag 2

Söndag – ösregn – hittar en affär med billiga paraplyer – det håller till kvällen. Går promenad i regnet – ska ju fördriva förmiddagen här i Catania. Hittar en marknad med frukt grönsaker och färskostar av alla de slag. Köper inget.

Buss till Taormina mitt på dan – slingriga småvägar in i alla städer på vägen – jag har medvetet valt mjölkbussen för att få lite siteseeing. Busschauffören svär o tutar åt alla bilister som försöker smita framför.
Sista biten upp till Taormina påminner om Trollstigen – ofattbart att bussen kan klara alla dessa hårnålskurvor.
En halvtimmes promenad i ösregn återstår för att nå min destination – ingen hyresvärd på plats. Ringer på fel dörklockor för att adressen jag fått är inte uppdaterad. Får kontakt per tel och måste vänta ytterligare en halvtimme i ösregnet.

Äntligen inne – tror inte att nån har bott här på länge – lägenheten är utmärkt men iskall. Klinkergolv – tur att jag har med mig sandaler som jag kan ha som tofflor. Sätter på värmen. Packar upp mina kläder – det mesta har blivit blött. Hittar en hårtork och blåser torrt fleecejackan.


Går ut o handlar vatten, ost, bröd, ägg, proscutto crudo och vin: Etna Rosso. Äter en god middag baserad på dessa råvaror. Vinet är lätt men gott.
Tittar på TV och försöker förstå vad dom säger.
Utsikten är nu noll – dimma har lagt sig över alltsammans.
Imorgon börjar skolan.


Inga kommentarer: