fredag 18 mars 2011

Språkresa till Sicilien 2011 - torsdag - ledig

Vaknade kl 6 igen – himlen klarblå – solen på väg upp så nu steg jag upp och satte mig på balkongen och kollade soluppgången. Ledig idag så jag tänkte egentligen ha sovmorgon men nu blev det soluppgång i stället. Frukost på balkongen – solen värmde direkt. Äntligen ser jag den omtalade utsikten över havet och Italiens stöveltå på andra sidan.

Läser lite läxor, passar på att tvätta kläder eftersom det är torkväder och går iväg för att möta MajBritt. Vi tar bussen upp till Castelmola – ca 2 km brant uppför på snirkliga o smala bergsvägar. Ofattbart hur han köra bussen här? Värre än trollstigen - värre än till systrarnas!

Jättegullig liten stad – vi är nästan högst upp på berget. Man kan gå lite högre men vi avstår. I stället sätter vi oss på en bar o dricker mandelvin – skitgott. Ska köpa med mig en flaska hem.

Etna visar nästan hela toppen – bara några små moln klistrar sig fast där. Utsikten är imponerande liksom bebyggelsen utefter bergssidorna.

Vi promenerar ned. Lunch i Taormina och sen fortsätter vi promenaden nedåt ända till stranden. Många trappsteg blir det. Även om solen skiner o det är varmt så är det ingen som badar.

Vi tar linbanan tillbaka upp till Taormina och går till BamBar för att ta en Granita – en specialitet här påstås det och konstaterar att det är en typisk sorbé.

Stegräknaren visar att vi gått 14.000 steg i dag och det känns – dags att gå hem o vila och läsa på lite till på läxan tills imorgon.

Inga kommentarer: