fredag 18 mars 2011

Språkresa till Sicilien 2011 - onsdag


Imorse vaknade jag kl 6 och från min säng såg jag att himlen var blå! Äntligen. En timme senare var vi insvepta i den eviga dimman igen – jag borde ha gått upp o kollat på utsikten kl 6!

Lektioner förlöper som vanligt – Donna fattar inget – hennes man har gjort läxan åt henne men den är ändå fel. Vår lärare är oerhört tålmodig.

Sallad till lunch – skolans kock är suverän. Sen bär det av till Etna. Vädret är omväxlande regn, ösregn, åska och en och annan solstråle men när vi kommer upp till Etna befinner vi oss ovanför molnen och har solsken. Blåser hårt, lite kallt men en FANTASTISK upplevelse. Vi tittar på lavaströmmarna från 2002 – det utbrottet varade i 9 månader. Nu är det fina vägar där. Slutkanten av lavaströmmen är ca 10 m hög. Etna är en aktiv vulkan men ”ofarlig” - magman kokar nånstans 3 km under toppen så alla utbrott sker i småkratrar runt om ungefär 1000 m under toppen. Och lavan kallas lat för den rör sig långsamt – 20 m/tim vid utbrott.

När vi kommer hem igen är det mörkt och regnar som vanligt... Går till min kvartersbutik och köper tomater, mozzarella, basilika o olivolja samt ett speciellt bröd som bakas för hand här i trakten. Så jag får caprese med bröd till middag. Skitgott. Till detta ett vitt vin – finns många sorter som produceras här.

Kollar nyheterna på TV – vi ska kolla TV eller lyssna på radio – jag kollar TV för då ser man i alla fall om dom pratar om Japan eller krigen i Afrika.

Nu ska jag göra dagens läxa. Imorgon är vi lediga pga 150-årsjubileet av Italinens enande men det verkar inte som om det blir några festligheter – här vill dom inte vara enade ….

Skolan är i alla fall stäng pga detta och jag har stämt träff med Majbritt från Sverige – om det inte ösregnar – så ska vi göra nån utflykt tillsammans i morgon.


Inga kommentarer: