fredag 18 mars 2011

Språkresa till Sicilien 2011 - kursstart

Måndag morgon - kallt, ska duscha o i badrummet finns en värmefläkt som jag slår på. Börjar sen duscha o pang så slocknar allting.

Torkar av mig i mörkret o letar efter säkringar men ingen har gått i lägenheten. Kommer ihåg att hyresvärden talade om att en nyckel gick till elskåpet utanför – börjar leta – min lägenhet ligger en trappa ned från gatuplanet och till slut hittade jag elskåpen, ute på gatan och kunde återställa huvudsäkringen som slagit ifrån.

Kommer till skolan i god tid vid 8.30-tiden. Registrering. Vi bjuds på morgonkaffe i caffeterian. God cappuccino!

Kort information och presentation ”mi chiamo Christina”... Vi som är beginners beginner behöver inte göra testet – vi går direkt till vårt klassrum. Vi är 4 stycken – Mary o Donna från USA, Ingrid från Tyskland och jag.

Första dan är det tillåtet med engelska men inte från imorgon. Och idag slipper vi läxa.

Lunch, efter skoldagens slut kl 13, kan beställas på skolan – dagens rätt eller ”fantasy sallad” - som jag väljer idag, jättegott.
Eftermiddagen information på italienska – vi som är beginners beginner har fått en resumé på engelska i förväg av vår lärare.

Inför utflykten till Etna får vi veta att det är bra med mössa o vantar! Så jag går o köper en halsduk – det blåser kallt så jag behöver den även nu. Trodde det skulle vara varmare. Rundvandring i Taormina – guidas både på italienska och engelska på 50+ programmet. Föreläsning 1,5 tim på italienska om Sicilien och hur man lär sig språk – men jag förstod mer än väntat.

Middag på skolan – bruschetta, en med soltorkade tomater och en med champingoner i olja, köttbullar i citronlöv, tomatsallad, tiramisau, bröd, vin o vatten. Allt var mycket gott – och första två timmarna konverserade vi på italienska – långsamt o knaggligt, men så småningom dominerade engelska o tyska. Det finns en till svenska – så hon o jag ordväxlar ibland. Kvällen avslutas vid 22-tiden då alla håller på att falla ihop av trötthet. Mary i min grupp är 18 år och kommer från San Fransisco. Hon är den enda som inte är 50+. Men hon verkar ändå trivas. Men jag tror att hon var tröttast ikväll.

Tittar på TV en stund – bra för språkinlärningen – och dricker ett glas Etna Rosso. Ska bläddra igenom dagens anteckningar innan jag lägger mig. Sen somnar jag nog rätt snabbt misstänker jag.

Inga kommentarer: